2016-11-10

Laos - Vang Vieng / Lagoons

Käytiin Vang Viengissä ollessamme katsastamassa myös siniset laguunit jotka ovat turistien suosiossa. Alkuperäinen suunnitelma oli vuokrata skootterit mutta päädyttiinkin ottamaan tuktuk mikä osoittautui hetken päästä alkavan rankkasateen aikana loistavaksi päätökseksi.

Kuskimme ajoi reittiä jonka aikana ylitettiin silta, missä pyydettiin sillankäyttömaksua. Omasta mielestäni tämä oli täysin naurettavaa ja pelkkää turistien rahastusta joten kieltäydyimme maksamasta. Hetken kuluttua päästiin kuin päästiinkin maksamatta eteenpäin. Välillä oikein ärsyttää miten turisteilta revitään joka välistä enemmän rahaa kuin paikallisilta. Monesti paikalliset pääsevät ilmaiseksi tai ainakin huomattavasti pienemmällä summalla. Ehkä pitäisi Turussakin alkaa periä jokaiselta ulkomaalaisen näköiseltä kaikesta tuplamaksut. Saataisiin ainakin rahaa kerättyä kaupungille.

Tämän jälkeen ajettiin läpi kauniiden vuoristomaisemien vain huomataksemme että tiellä oleva silta onkin yhtäkkiä purettu ja meidän pitäisi maksaa lisää jotta saisimme pienemmän auton jolla voi ajaa joen yli. Noh, päätimme sitten kävellä kolmen kilometrin matkan laguunille. Maisemat olivat mahtavat, tiet eivät niinkään. Flipflopeilla kävellessä tuntui vähän kuin olisi ollut parkinkentällä luistelemassa sillä muta ja tasaiset pohjat eivät ole paras yhdistelmä. Pystyssä kuitenkin pysyin vaikka oli monta kertaa lähellä että olisi mekon väri vaihtunut vihreästä mudanruskeaksi. Ikuisuudelta tuntuneen matkan jälkeen saavuttiin ensimmäiselle laguunille joka oli kyllä aika pettymys. Odotin jotain hienoa ja suurta etenkin kaiken sen vaivan jälkeen, mutta perillä odotti pikku lammikko ja muutama hyppytorni. Sekä toistakymmentä kiinalaista turistia. Paikka oli enemmänkin sellainen jossa olisi kiva järjestää vaikkapa synttärijuhlat kaveriporukalla. Syötiin thaimaalaiset nuudelikeitot (aka pikanuudeleita) ja meinattiin kiivetä viereiseen luolaan mutta sinne päästäkseen olisi pitänyt kiivetä jyrkkää mutaista mäkeä. Alkumatkaa kavutessamme Maike onnistui kaatumaan mutaan ja totesimme että ei ole kyllä kaiken sen vaivan arvoista, ei oltaisi varmaan edes alas päästy.

Hetken laguunilla oltuamme kävelimme takaisin tuktukillemme ja ihana paikallinen poika otti meidät traktoriviritelmänsä kyytiin joten meidän ei tarvinnut kävellä koko matkaa takaisin. Maaseudulla asuvat paikalliset olivat kyllä todella mukavia ja avuliaita eivätkä halunneet hyötyä meistä mitenkään.

Toinen laguuni oli yhtä mahtava kuin edeltäjänsä, vielä enemmän turistinen tosin.  Kiivettiin kuitenkin laguunin vieressä olevaan luolaan joka oli todella jylh ja hieno! Portaita oli tosin sen verran että kävi kyllä kuntoilusta. Laitan tähän vielä pari kuvaa niin saatte tämän kauniin kuvailun päätteeksi muodostaa oman mielipiteen laguuneista

Laguuni 1

Laguuni 2

2016-11-08

Laos - Vang Vieng

Vietettiin Maiken kanssa vain yksi yö Vientianessa ja lähdettiin kohti Vang Viengiä. Bussimatka kesti noin kuutisen tuntia ja oli erittäin pomppuinen. Jos ikinä matkustatte Laosissa minibussilla niin olkaa nopeita ja napatkaa etupäästä paikat. Takana istuessa pomppasi välillä puoli meriä ilmaan ja matkalukut putoilivat syliin jatkuvasti. Ei siis mikään maailman mukavin matka. Maisemat olivat kuitenkin aivan upeat. Vang Vieng sijaitsee vuoristoalueella ja kaupunki itsessään ei ollut kovin suuri. Rakennuksissa näkee selvästi ranskan kolonisaation vaikutukset sillä monet rakennukset ovat ranskalaistyylisiä, itselleni tuli mieleen alppitalot.

Matkaamme tarttui lisäksi ruotsalainen Eve, joka oli varannut valmiiksi hostellin. Päätimme lähteä kurkkaamaan josko meillekin löytyisi sieltä tilaa. Hostelli osoittautui suht siistiksi ja edulliseksi joten emme lähteneet etsimään muuta. Hostellilta avautui aivan mahtavat näkymät vuoristoon joka oli hieman usvan peittelemä. Ai että kun tykkään näistä vuoristoalueista vaikka saakin olla enemmän vaatetta päällä. Meidän dormissa oli lisäksi kanadalaisia ja saksalaisa, ja lähdettiinkin porukalla vielä katsastamaan läheistä luolaa.

Luola oli jo suljettu kun päästiin perille, mutta vieressä oli kirkas luonnon vesiallas, johon pulahdettiin uimaan. Virkisti kyllä kummasti.

Seuraavana päivänä päätettiin kokeilla Vang Viengin kuuluisuus, eli Tubing. Tubingissa lasketaan jokea pitkin uimarenkailla ja pysähdytään matkan varrella baareihin. Ennen tubing-baareja oli kymmeniä joen varrella ja useita ihmisiä kuoli sillä meno oli niin hurjaa. Nykyversio on kuitenkin paljon rauhallisempi ja baarejakin on auki enää vain kaksi. Tämä ei kuitenkaan kenenkään menoa haitannut. Tubingissa meni noin viitisen tuntia ja poistullessamme olikin jo pilkkopimeää. Virta joessa ei onneksi ollut kova, mitä hieman pelättiin aluksi, ja pelastusliivinkin sai mukaan jos niin halusi (kukaan ei sitä tosin ottanut...). Oli kyllä kieltämättä hauska kokemus ja ehdottomasti kannattaa kokeilla jos Vang Viengiin menee. Saatavilla oli sekä alkoholittomia, että alkoholillisia juotavia ja ilokaasu-ilmapallojakin tuli kokeiltua. Yhdeltä tytöltä lähti tosin taju ilokaasun seurauksena ja hetkeksi jo säikähdettiinkin kun hän vain lysähti maahan.

2016-11-06

Thailand - Bangkok / One day in Chinatown

Matkani Laosiin ei alkanut ihan suunnitelmieni mukaan sillä matkasin Phnom Penhistä ensin bussilla Bangkokiin ja sieltä junalla kohti Vientianea. Bussimatkan oli tarkoitus kestää kymmenen tuntia mutta kuinkas ollakkaan se kesti melkein neljätoista tuntia, minkä johdosta en ehtinyt yöjunaan johon minun oli tarkoitus mennä. Jäin siis Bangkokiin yhdeksi yöksi ja lähdin seuraavana yönä kohti Vientianea. Otin majoituksen juna-aseman läheltä jotta ehtisin ainakin ajoissa junaan.

Vietin yhden päivän kierrellessä Chinatownia. Kävin muunmuassa katsomassa kultaista Buddhaa Chinatown Heritage Centerissä. Opin muunmuassa että on erittäin epäkunnoittavaa käyttää Buddhan kuvaa sisustuksessa tai esimerkiksi tatuoinneissa. Alueella oli paljon esitteitä Knowing Buddha organisaatiosta, mikä on luotu tietoisuuden kasvattamista varten (http://www.knowingbuddha.org/dos-and-donts). Itsellänikin sattuu olemaan yksi taulu jossa on buddhan pää, mikä on epäkunnioittavaa buddhalaisuutta kohtaan.

Bangkokissa huomasi edelleen vähän aikaa sitten menehtyneen kuninkaan poissaolon vaikutuksen. Esimerkiksi juna-asemalla kaikki nousivat seisomaan hetkeksi aikaa kun hänen kunniakseen soitettiin musiikkia. Juna-asemalla, ja kaikissa temppeleissä oli suuret alttarit kuninkaalle. Suuri osa ihmisistä oli pukeutunut tummiin vaatteisiin, mutta osalla oli jo värikkäämpää ja lyhyempää vaatetta päällä.

Chinatown oli suuri ja pakattu täyteen kaikenlaista tavaraa vaatteista ruokaan. Kadut olivat kapeita ja täynnä etenkin aasialaisia turisteja. Oiva paikka ostaa joululahjoja joulukuussa kun menen sinne takaisin.

Bangkokista en saanut vielä sen parempaa kuvaa, mutta iso paikka se tosiaan on joten onneksi on myöhemmin vielä aikaa kierrellä sitä ympäriinsä.

2016-11-04

Cambodia - Koh Rong Samloem

Kampotin jälkeen oli aika suunnata kohti Sihanoukvillea. Kahden tunnin ajomatkan jälkeen vielä noin 45 minuutin venematka Sihanoukvillesta saarille ja saavuin aivan ihanaan pieneen satamaan Koh Rong Samloemille. Samaisena aamuna alkoikin puheliton viikkoni sillä olin aiemmin lukenut ettei saarilla ole monessa paikkaa wifi-yhteyttä.

Olin varannut etukäteen hostellin netin kautta kolmeksi yöksi ja paikka oli kyllä ihan nappivalinta. Paikan omisti hieman minua vanhempi brittityttö ja samaan aikaan siellä majoittui kaksi brittiä ja kaksi jenkkiä. Porukka oli aivan mahtava ja vietinkin etenkin brittityttöjen kanssa paljon aikaa. Osan ajasta olin myös päättänyt viettää vain yksin. Saarellaoloaikanani tulikin luettua pari kirjaa ja vain rentouduttua. Rannalla sai olla melkein yksin, sillä siellä oli korkeintaan pari ihmistä samaan aikaan. Paikalliset olivat ihania ja erittäin vastaanottavaisia. Hostellissa oli keinu, jossa kiikuin usein lasten kanssa. Lapset juoksivat aina kilpaa keinuun ja viettivät siinä vaikka kuinka monta tuntia.

Maisemat saarella olivat upeat, koko saaren keskusta oli viidakkoa ja vain reunoilla oli asutusta. Oleilin saaren hiljaisemmalla puolella, jossa oli ehkä kymmenen majapaikkaa/ravintolaa. Olisin voinut viettää sielä melkein pidemmän aikaakin. Ja puhelimeton aika teki todella hyvää!