2015-11-02

Kuala Lumpur

Saavuimme edellisviikon keskiviikkona puolen yön aikoihin Kuala Lumpuriin. Viiden päivän Malesian lomamme alkoi kunnolla vasta torstaina, sillä keskiviikkona menimme suoraan nukkumaan. Olimme varanneet huoneistohotellin, joka maksoi yöltä noin 8 euroa per nassu. Jouduimme vaihtamaan kuitenkin huonetta sillä WiFi ei toiminut, SoMe riippuvaisia kun olemme. Huoneet olivat siistit ja isot ja juomavesikin kuului hintaan. Torstai-aamusta lähdimme kaupunkijunalla kohti keskustaa ja etsimme varmaan puolen tunnin ajan oikeaa bussipysäkkiä. Paikallisen opastuksen avulla löysimme vihdoin pysäkin josta pääsimme hyppäämään Hop on - hop off -bussin kyytiin. Istuimme lähinnä bussin kyydissä ja koitimme saada yleiskuvan kaupungista. Pysähdyimme kuitenkin muutamassa paikassa, esimerkiksi Istana Negaralla (royal palace). Jäimme pois Chinatownissa ja kävelimme sen läpi. Tähän mennessä paras Chinatown jossa olen käynyt! Paljon valikoimaa ja jos jonkinnäköisiä kauppoja. Kaupungista jäi kierroksen jälkeen hyvä yleiskuva muuten, mutta koko kaupungissa oli melko sakea haze -kerros mikä vaikutti hieman mielipiteisiimme. Aurinkoisella ilmalla kaikki olisi varmasti näyttänyt paljon kauniimmalta. Singaporeen verrattuna kaupunki on hieman likaisempi ja "ränsistyneempi", vaikka hienoja pilvenpiirtäjiä löytyykin. Kävimme myös katsastamassa kuuluisat KLL tornit.

Kiinalaiset turistit ottamassa kuvia palatsin vartijan kanssa :D
Perjantaina kävelimme paljon ympäri kaupunkia ja kävimme hindutemppelissä, sekä kiinalaisessa temppelissä. Olisimme halunneet vierailla moskeijassa, mutta emme päässeet sinne. Olimme jopa varustautuneet pitkillä mekoilla ja sarungeilla, jotta varmasti pääsisimme sisään. Ilmeisesti koko viikkona ei sinne päästetty vierailijoita. Kävimme myös Muzium DiRajassa eli kuninkaallisessa museossa, sekä itsenäisyyden aukiolla. Myöhemmin kävimme Chinatownissa shoppailemassa ja mukaan tarttuikin parit laukut ja aurinkolasit melko halpaan hintaan. Ja aitoja merkkituotteita tietenkin! ;) Illalla kävimme suuressa kauppakeskuksessa, josta löytyi kaikki mahdolliset merkkituotteet mitä vaan voi kuvitella. Ja hinnat olivat myös sen mukaiset...

Moskeija
Lauantaina olimme päättäneet lähteä katsomaan hieman kaupungin ulkopuolella sijaitsevia Batu Caves -luolia. Matka kesti junalla noin puoli tuntia ja maksoi muutaman euron. Luolat olivat hienot ja etenkin patsas luolien ulkopuolella oli melko mahtipontinen. Selvisimme juuri ja juuri 170 portaan kiipeämisestä ja pääsimme luolalle. Matkan varrella ehdin jo säikähtää apinaa joka yhtäkkiä juoksi viiden sentin päässä kaidetta ylös. Hyvä etten portailta tipahtanut. Apinat tulevat todella lähelle ja muutamalta turistilta napattiinkin kädestä muunmuassa juomapullo. Eräältä vaihtarilta vei kerran apina kengän jalasta. :D Luolan sisällä oli hindutemppeli, joka oli hieno yksityiskohtineen. Vieressä olisi ollut myös luolakierros pimeään luolaan,  mutta jonotus olisi ollut yli tunnin ja päätimme skipata sen. Kävimme vielä alhaalla sijaitsevassa luolassa jossa oli kuvattu hindujen uskonnon tapahtumia. Reissun jälkeen kävimme syömässä ja menimme takaisin hotellille nukkumaan päiväunet. Illalla suuntasimme kohti KLL torneja ja katsoimme pihalla olevan sinfonia-suihkulähde esitystä. Oli muuten yllättävän hieno! Sen jälkeen menimme viereiseen SkyBariin jota Yassun kaveri oli suositellut. Maisemat olivat kyllä todella hienot ja saatiin ekan kerran pitkään aikaan siideriä (loman kohokohta, hahah)!

Sunnuntaina päätimme mennä katsomaan suurta aquariumia. Oli mahtavaa nähdä kaikkia erilaisia mereneläviä, haitakin tuli nähyä HUI! Akvaarion jälkeen menimme syömään ja puistoon istuskelemaan. Olisimme halunneet katsoa jostain moto gp:tä joka järjestettiin samanaikaisesti Kualala Lumpurissa, mutta emme löytäneet netistä tietoa paikoista joissa sitä näytettäisiin. Päätimme lopulta mennä elokuviin, sillä yksi lippu maksoi noin 4 euroa. Jos suomessa maksaisi niin vähän niin varmasti kävisin useammin... Katsottiin Bridge of Spies, joka kertoi Berliinin muurin rakentamisen aikaisista tapahtumista. Oli kyllä mielenkiintoinen leffa! Leffan jälkeen palattiin hotellille nukkumaan.

Maanantaina lähdimme vielä viimeisen kerran katsastamaan keskustaa, mutta hyvälle kauppakadulle päästyämme alkoi satamaan kaatamalla. Vettä tuli kuin saavista ja seisoimme basaarin katoksen alla suojassa. Luulimme että sade loppuisi pian mutta loppuen lopuksi odotimme tunnin ennen kuin päätimme lähteä. Saimme taksin juuri sopivasti ja lähdimme kohti kauppakeskusta. Muutaman kilometrin matka kesti ruuhkan takia loppuen lopuksi tunnin. Ei mennyt ihan putkeen siis. Hetken kauppakeskuksessa oltuamme päätimme mennä uudestaan elokuviin, sillä mikä olisikaan parempi tapa viettää sadepäivää. Leffa loppui myöhään ja palasimme hotellille pakkaamaan tavaroitamme. Kaikenkaikkiaan loma Kuala Lumpurissa oli hyvä, vaikka se olisi ilman hazea ollutkin kivempi. Muutama päivä olisi kaupungin tutkimiseen riittänyt ja pidemmällä matkalla kannattaa kyllä lähteä tutkimaan muuta malesiaa myös. Meidänkin piti lähteä muualle, mutta matka highlandseille jonne olisimme halunneet olisi ollut pitkä ja kallis. Hyvä reissu kuitenkin tuli tehtyä ja oli kiva nähdä millainen kaupunki KL on!

Tästä näkyy kuinka paljon hazea oli