2016-08-26

From Hà Nôi to Bãi Cháy

Eilen, torstaina aloitettiin aamu odottelemalla paikallisia "oppaitamme" kirkon luona. Kirkolla alkoi jokin messu sillä torvisoittokunta soitti ja marssi kirkon eteen. Tämän jälkeen pappi puhui vietnamiksi joten emme oikeen tienneet mistä oli kyse. Kun oppaamme saapuivat, lähdimme taksilla kohti Temple of Literaturea. Siellä käppäilimme muutaman tunnin oppaidemme selittäessä paikan historiasta. Sai kyllä paljon enemmän irti kohteesta kuin jos olisimme kahdestaan siellä käyneet. Temple pf literature on rakennettu 1070 -luvulla. Se toimi myös aikoinaan kouluna rikkaille ja tämän jälkeen koko kansalle. Nykyisin vietnamilaiset käyvät temppelissä rukoilemassa onnea opintoihinsa. Siellä käyvät siis kaikki uskosta riippumatta sillä temppeli ei ole mihinkään uskontoon sidottu. Temppelikierroksen jälkeen lähdimme takaisin hostellille.

Hetken levättyämme lähdimme Ann Hanoi nimiselle hotellille. Hotellilla oli rooftop-allas jossa vietimmekin koko loppuiltapäivän. WellnesClubin päiväjäsenyys maksoi noin 7 euroa ja tämä sisälsi altaan käytön, höyrysaunat, jacuzzin ja kuntosalin. Kelpasi kyllä sieltä katsella maisemia ja nukkua päiväunet aurinkovarjon alla. Illalla suuntasimme vielä nightmarketille syömään. Siellä riittikin tungosta ja hulinaa riittämiin. Illalla vielä etsimme hieman tietoa seuraavasta kohteestamme.

Tänään aamulla pakkasimme tavaramme kasaan ja lähdimme überilla kohti My Dinh-bussiasemaa. Sieltä paikallisen tytön avustuksella kolmen euron bussiliput ja kohti Bãi Cháyta. Olin aivan varma että halpa paikallisbussi on pieni ja tunkkainen. Näin jo silmissäni miten bussi kulkee pieniä kuoppaisia teitä ja muilla on kanahäkkejä sylissään joista sulatvain lentelevät ympäriinsä.

Totuus olikin täysin eri sillä bussi oli kuin Suomen kaukoliikenteen bussit. Hyvät nahkapenkit, toimiva ilmastointi ja tietkin olivat hyvässä kunnossa. Töötti soi kyllä enemmän kuin laki sallii. Kuskikin oli mukava ja yritti meille selittää kuinka kauan bussi on taukopaikalla pysähdyksissä vaikkei englantia osannutkaan. Neljä tuntia ja yksi pysähdys myöhemmin saavuimme pääteasemallemme ja otimme taksin kohti hostellia. Hostelli on todella moderni ja siisti, ihana perheyrityksen omistama paikka. Hostellilta käytiin syömässä ja vähän kiertelemässä paikkoja. Talot täällä on ihan mahtavan näköisiä ja Yasminin sanoin tulee vähän mieleen Venäjälle rakennetut Olympakylät sillä rakennuksia on älyttömästi (suuri osa ilä kesken) mutta ihmisiä ei niitä täyttämään. Täällä on myös SEAn (kaakkoisaasian) suurin cablecar johon olisi kyllä kiva päästä. Huomiseksi varasimme veneristeilyn jota odotetaan kyllä innolla. Huonompi homma on, että tällä hetkellä (klo 21.25) täällä on trooppinen myrsky joten retken toteutuminen ei ole ihan varmaa. Täytyy toivoa että yön aikana selkenee!