2016-08-28

Ha Long Bay

Lauantaina herättiin aamulla kuuden aikaan hostellin aamiaiselle. Seitsemän aikaan meidät haettiin hostellin edestä bussilla ja lähdimme kohti satamaa. Bussissa soikin heti aamusta biletekno, mikä huvitti meitä hieman. Veneretken piti lähteä varttia yli kahdeksan, mutta koska ollaan aasiassa niin aikataulut ei ikinä pidä paikkaansa. Odoteltiin satamassa toista tuntia ja sitten vihdoin päästiin lähtemään. Meitä oli noin parinkymmenen hengen porukka, suurin osa aasialaisia turisteja. Muutama muukin länsimaalainen oli meidän lisäksi joukkoon eksynyt. Vene oli ihana vanhanaikainen puuvene. Voi oikein kuvitella miten entisaikaan on matkustettu sellaisilla veneillä pidempikin matkoja. Matkasimme kohti halong bayta ja koko matkan ajan horisontissa näkyi kivimuodostelmia. Kun päästiin lähemmäs, oli näky aivan mahtava. Toinen toistaan korkeampia kasvuston peittämiä kiviä. Yasmin kertoi myös teoriasta jonka oli nähnyt dokumentissa: on nimittäin olemassa teoria että kaikki maailman vuoret ovat oikeasti muinaisia jättimäisten puiden runkoja jotka ovat kivettyneet tuhansien vuosien kuluessa. Itse uskon enemmänkin että nämä ovat oikeasti kiviä mutta se voi johtua siitä että niin meille on aina pienestä pitäen uskoteltu. Who knows mikä on oikeasti totuus.

Ensimmäinen stoppimme oli kajakki/bambuveneajelu. Valittiin kajakki, sillä siinä pääsee itsekkin aktiivisesti tekemään jotain. Homeiset pelastusliivit päälle ja eikun menoksi! Lähdettiin melomaan kohti edessä näkyvää luolaa. Vitsit miten upea näkymä sieltä aukesi. Luolassa oli tippukivimäinen katto ja kun siitä meni läpi, pääsi vuorien keskelle "ympyrään". Oli siistiä nähdä ihan veden pinnalta miltä vuoret näyttävät. Kierrettiin vielä toisen vuoren ympäri. Siellä oli ihana pieni kalastajavene josta paikalliset nostivat verkkoja ylös. Vaikka vesi näyttää kuvissa kauniilta, oli se tosiasiassa yllättävän likaista. Meressä ei ollut aaltoja, joten vesi ei varmaankaan pääse kovin usein vaihtumaan. Noin 45 minuuttia melottiin ympäri vuoria.

Melonnan jälkeen oli lounaan aika. Pöytään tuotiin yhteiseksi kuudelle henkilölle montaa lajia paikallisia ruokia. Oli riisiä, kalaa, kananmunaa, simpukoita, mustekalaa ja monenlaista muuta. Kala oli todella hyvää ja mustekalaakin otin hieman mutta osa vaihtoehdoista jäi kyllä kokeilematta… Lounaan jälkeen mentiin kiertämään luolastoa. Aluksi jouduttiin kiipeämään ainakin tuhat porrasta ja tuntui että sydänkohtaus ei ole kaukana. Ylhäältä tasanteelta oli mahtavat näkymät lahdelle. Parit selfietikkukuvatkin piti tottakai ottaa. Luolasto itsessään oli valtava. Sitä oli valaistu monenvärisillä valoilla. Melkein olisin kyllä itse tykännyt luonnonvalosta enemmän mutta hieno se oli näinkin. On vaikeaa kuvitella miten pelkkä vesi ja eroosio saa noin hienoja asioita aikaan.

Luolastolta jatkettiin matkaa ti top saarelle. Saarella oli uimaranta, mikä oli täynnä aasialaisia. Itse käytiin kastamassa vain varpaat vaikka hieno ranta olikin ja päädyttiin katselemaan näkymiä. Ylipäätään koko matkalla oli ihana katsella veneen kannelta maisemia ja nauttia hiljaisuudesta. Maisemat olivat aivan mahtavat. Ei sitä Suomessa ollessa osaa kuvitella että sellaisia olisi edes olemassakaan.
Retken jälkeen käytiin hotellilla laittamassa muutamat kuvat instagramiin ja lähdettiin etsimään ruokapaikkaa. Monenkymmenen minuutin etsimisen jälkeen päädyttiin paikalliseen kojuun missä syötiin fried noodle with vegetables. Täällä muuten kalat säilytetään aina elävinä altaissa siihen asti että ne valmistetaan. Varmasti kyllä ihan hyvä tapa pitää ne mahdollsiimman tuoreina mutta itse en kyllä syty sille että saan itse valita altaasta kalan ja se tapetaan ja valmistetaan siinä. Kävisi sääliksi sitä valitsemaani kalaa :D

Ollaan aika tiuhaan tahtiin käyty läpi kaikkia mahdollisia paikkoja ja välillä kyllä väsyttääkin sen mukaisesti. Nyt taas kohti seuravaa kohdetta, Vietnamin pohjoisosassa sjaitsevaa Sapa vuoristoa.

Käytävällä lisäpenkit jotta kaikki mahtuvat