2016-09-19

East Bali

Sunnuntaina lähdettiin kuuden hengen porukalla skootteriretkelle kohti itäistä Balia. Saatiin Yasminin kanssa oppaiksemme Faiz, Yuri, Yayang ja hänen tyttöystävänsä. Faiz oltiinkin jo keretty näkemään viime vuoden jälkeen mutta muita ei oltu nähty. Lähdettiin hieman seitsemän jälkeen aamulla kohti Karangasemia. Ajettiin koko matka letkassa niin, että me ajoimme keskellä. Tämä oli hyvä järjestely sen kannalta ettei ainakaan päästy eksymään ja jos jotain olisi käynyt niin Yayang olisi tullut heti perässämme apuun. Välillä jäätiinkin vähän Faizin ja Yurin tiimistä jälkeen sillä safety first eli vain sellaisia ohituksia joista olin itse täysin varma.

Ensimmäisenä pysähdyttiin aamiaiselle minimartille ja siitä sitten jatkettiin matkaa. Parisen tuntia ajettiin ennen kuin saavuttiin Besakih temppelikompleksille. Paikka oli todella kaunis, sillä aluetta kehysti Balin korkein vuori Agung. Kompleksi koostuu 30 eri temppelistä ympäri vuoren ympärysaluetta. Käveltiin ympäri yhtä temppelialuetta ja Yayang otti meistä kaikista hienoja kuvia. Hän ottaa siis työkseen valokuvia joten ne olivat laadukkaita, malleissa ehkä oli hieman vikaa.. Päästiin myös itse olemaan nähtävyys kun joukko vanhoja naisia halusi ottaa yksi kerrallaan meidän kanssamme kuvia.

Sieltä jatkettiin eteenpäin pitkin rannikkoa ja käytiin lounaalla välissä. Ollaan aina mietitty miten kaikki jaksaa pitää pitkiä vaatteita ja maskeja ajaessa. Tietenkin turvallisuussyistä ja ettei pakokaasuja tarvitse hengittää, mutta nyt tuli vielä yksi syy lisäksi selville. Olin meinaan päästä varpaisiin täynnä mustaa pölyä. Rasvattuun ihoon pöly tarttui oikein kivasti kiinni. Ei tarvitse ottaa aurinkoa kun ajaa vaan vähän pidemmän matkan moottoritiellä niin johan tarttuu väriä pintaan. Kuvissakin näkyy ihania mustia viivoja ja läikkiä koko keholla.

Seuraava pysähdyspaikkamme oli Amed, joka on kuuluisa sukellusspoteistaan. Siellä käytiin tosin vain rannalla kävelemässä ja ihailemassa veneitä ja maisemia. Siitä eteenpäin kohti Tirta Gangga vesitemppeliä. Vesitemppeli oli todella kaunis. Vesialtaissa uiskenteli isoja oransseja karppeja, sekä myös pienempiä kaloja. Paikassa oli myös "ojia" joissa sai liotella jalkoja. Ai että teki kyllä hyvää koko päivän auringossa olon jälkeen. Vesi oli vielä ihanan kylmää. Paikassa oli myös uima-alue jossa lapset olivat uiskentelemassa. Makoiltiin nurmikolla jonkin aikaa ja ihailtiin paikkaa.

Tirta Ganggan jälkeen lähdettiin vielä katsastamaan josko läheiseltä leirintäalueelta näkyisi auringonlasku. Sitä ei näkynyt mutta paikka itsessään oli kiva. Siellä voisi hyvinkin kuvitella telttailevan muutaman päivän.

Oltiin takaisin Legianilla joskus yhdeksän aikoihin ja käytiin vielä syömässä illallista. Hieman kyllä verotti monen tunnin ajaminen. Etenkin selkä ja takamus olivat melko hellinä. Oli kuitenkin erittäin onnistunut reissu ja oli mahtavaa nähdä sellaisia osia Balista joissa ei viime vuonna tullut käytyä laisinkaan.