2015-09-25

Taxitour ja muuta mukavaa

Heissulivei!

Lounas rannalla
On taas keretty puuhaamaan jos jonkinnäköistä. Lauantaina ja sunnuntaina kävin taas pitkästä aikaa surffaamassa. Lauantaina aallot olivat hyvät ja surffaaminen sujui todella hyvin. Sunnuntaina olimme Kuta beachillä, jossa aallot olivat todella isot ja voimakkaat, liian suuret ainakin vielä mulle. Ruhjeita ja haavoja tuli jos jonkinnäköisiä kun tuli pyörittyä laudan kanssa aaltojen mukana. Turhautumiseltakaan ei voinut välttyä kun ei meinannut millään sujua. Asiaa ei ainakaan auttanut se, että vaihdoimme lauantaina pienempään lautaan jonka kanssa tasapaino on vaikeampi saavuttaa. Nyt täytyy taas odotella, josko haavat parantuisi ja pääsisi taas veteen.

Maanantai ja tiistai menivät taas tavallisesti koulussa, käytiin myös Yasminin kanssa hieronnassa, josta maksettiin tällä kertaa 100 000 rp, eli noin 6 euroa. Halvemmallakin löydettiin 60 minuutin hierontoja, mutta päädyttiin tällä kertaa hieman kalliimpaan. Kuultiin myös huhua, että yliopisto ei suostu maksamaan opettajillemme muuta kuin osan heidän palkastaan, joten saa nähdä onko meillä opettajia kohta enää ollenkaan. Keskiviikkona ajettiin ainoalle tunnillemme, jonka jälkeen mentiin Nooran kanssa salille. Kurssilla kuuntelimme kaksi esitystä kahden eri valtion taloudesta. Teemme saksalais-suomalaisessa porukassa esityksen samaiselle kurssille Brunei Darussalamista, rikkaasta öljyvaltiosta. Illaksi meidät oli kutsuttu eräiden suomalaisten villalle, jonne suuntasimme noin kuuden aikaan. Paikalla oli n. 30 suomalaista ja muutama saksalainen sekä thsekki, mikä oli ihan kivaa vaihtelua yleensä saksalaispainoitteiseen porukkaamme. Sieltä jatkoimme syömään italialaiseen ravintolaan Seminyakiin ja katsastamaan La Favela -niminen ravontola/yökerho, Paikka oli aivan ihana, hieman vanhaa aikaa henkivä, tunnelmallinen ja täynnä puisia yksityiskohtia. Päätimme, että varaamme jokin kerta sieltä pöydän. Lähdimme kuitenkin aikaisin nukkumaan, sillä halusimme olla skarppina aamulla.

Allas ravintolan vieressä
Torstai-aamuna lähdimme suomalaisten kesken taxitourille. Vuokrasimme taksin 10 tunniksi ja päätimme kolme eri kohdetta joissa haluaisimme käydä. Koko lysti kustansi meille 700 000 rp, eli noin 11 euroa per nassu. Ensimmäisenä kävimme Pura Taman Ayun -temppelissä. Temppeli oli kaunis ja se sijaitsi puiston keskellä. Nähtiin myös jokin juhlakulkue, jossa paikalliset kulkivat kansallisasuissaan ja soittivat musiikkia. Päivä oli kansallinen juhlapäivä, joten siksi oli järjestetty jokin juhla. Täällä kaikki sertemoniat tulee järjestää tiettyinä päivinä vuodesta. Nähtiinkin matkan varrella monia koristeltuja oven edustoja ja juhla-asuihin pukeutuneita paikallisia. Seremoniat ovat aina myös koko yhteisön juhlia, joihin on ns. "pakko" osallistua. Tämä aiheuttaa paikallisille hieman haasteita, sillä monilla on viidesti viikosta ns päivätyö josta ei voi joustaa ja kuitenkin samanaikaisesti yhteisö odottaa heidän osallistuvan seremonioihin. Temppelin jälkeen suunnattiin Jatiluwih - rice terracelle. Näkymä oli kuin jostain postikortista, vihreät riisipellot tai "terassit" avautuivat tasanteelta ja taustalla näkyi vuoristo. Söimme viereisessä ravintolasta, josta oli kieltämättä kivat lounasmaisemat. Tämän jälkeen lähdettiin vielä kauemmaksi kohti pohjoista, vuorten toiselle puolelle. Tiet olivat todella mutkittelevia ja kapeita ja pariin otteeseen jäätiin kiinni johonkin kuoppaan. Välillä vähän pelotti kun kaahattiin pieniä teitä ja vierestä avautui monenkymmenen metrin pudotus. Hengissä kuitenkin selvittiin!

Noin tunnin matkustamisen jälkeen saavuttiin pysähdyspaikalle, josta lähdettiin kävelemään kohti Git-Git vesiputouksia. Matkalla oli todella hienot maisemat ja oli ihana välillä päästä luonnon keskelle. Hyvää vaihtelua päivittäisille pakokaasuhöyryille, joita joudutaan hengittämään. Vesiputoukset olivat kauniit ja paikallisia lapsia oli leikkimässä vedessä ja roikkumassa köydestä veden päällä. Hetken ihailtuamme palasimme takaisin ja lähdimme kohti kotia. Pysähdyimme Ubudissa ja kävimme hieman kävelemässä Monkey Forestin reunalla. Muutama apiankin nähtiin kauempana, mutta toivottavasti näämme enemmän sitten kun menemme kunnon reissulle sinne. Matka tuntui pitkältä ja hieman ehti huono olokin tulemaan mutkittelevalla reitillä. Kotiin palattuamme menimme Yasminin kanssa syömään meksikolaista ja sitten kotiin nukkumaan.

Tänään ollaan käyty uusimassa skootterien vuokrasopimukset ja suunniteltu mid-breakin matkoja, sekä parin viikon päässä häämöttävää Singaporen lomaa! Varattiin myös Gilin reissu meille tytöille, sekä Idalle joka saapuu sunnuntai-aamuna!! Vaikea kuvitella sitä, että nähdään aamukuudelta Denpasarin lentokentällä kuukauden jälkeen. Ihan hassua.. Tänään illalla on yhdet housewarming-partyt joihin ollaan menossa ja mahdollisesti vielä sieltä kohti Kutan yöelämää. Ja huomenna on meidän kuukausi-anniversary, ollaan asuttu kaikki täällä yhdessä jo KUUKAUSI (paitsi Kristina.). Kyllä aika menee ihan hirveän nopeesti...

Selamat sore! tai koska siellä kello on vasta 13 niin selamat siang!