2015-10-20

Singapore

Viim viikon viimeiset viisi päivää oltiin tyttöjen kanssa Singaporessa. Lähdettiin keskiviikkona yhden aikaan lentämään kohti "Leijonakaupunkia". Lentokentältä suunnistettiin MRT:n avulla kohti Little Indiaa, jossa hostellimme sijaitsi. Saavuttiin hostellille noin seitsemän aikoihin. Paikka oli aika hauska, ihan kuin olisi Intiaan saapunut. Hostelli oli suht moderni ja aula ihan mukavan oloinen. Meidän dormissa oli 12 sänkyä, meidän neljän lisäksi kolme intialaista, yksi malesialainen ja yksi kiinalainen. Muut asukkaat vaihtuivat päivien aikana muutaman kerran. Aamiaisena oli leipää ja muroja, mitkä menivät paremman puutteessa. Yleiset tilat olivat ihan siistit, kuten vessatkin. Mielestäni paikka oli ihan ok hintaan nähden, sillä neljästä yöstä maksoimme 40 euroa per nassu. Ensimmäisestä hostellikokemuksestani jäi siis ihan positiivinen mielikuva.

Little India

Torstaina ostettiin hostellilta hop on - hop off -bussikierros. Kierrettiin kaikki reitit ja nähtiin aikalailla koko Singapore. Vanhoja muistoja tuli myös aika paljon mieleen monissa paikoissa. Kaupunkiin oli tullut jonkin verran lisää rakennuksia, mutta edelleen se mielestäni sama Singapore oli kuin viisi vuotta sittenkin. Kierrettiin muun muassa Chinatown, Marina Bayn alue ja Botanic Garden, joka oli minullekkin uusi nähtävyys. Oli kyllä hieno paikka kieltämättä! Illalla mentiin joen varteen syömään ja katselemaan illan menoa.

Perjantai-aamuna Philip saapui seuraksemme ja suuntasimme kohti Sentosaa. Ilmassa oli hieman Indonesian metsäpaloista johtuvaa "hazea". Singaporen ilma on ollut jo monen viikon ajan huonoa ja koulutkin olivat suljettuina "savun" takia. Meillä kävi hyvä tuuri, sillä savua ei juurikaan ollut reissumme aikana. Sentosan jälkeen kävimme syömässä kiinalaisessa food courtissa ja kävimme kahvilla (ja kakulla). Muut suuntasivat kohti hostellia, mutta minä lähdin kohti Bugiksen metroasemaa jossa olin sopinut tapaavani Sharifan kello kolme. Sharifan luona asuin silloin viisi vuotta sitten täällä, joten odotin innolla tapaamistamme. Olin ajoissa asemalla odottamassa ja hieman jännitti löydämmekö toisiamme ja tulemmeko juttuun niinkuin ennen. Kun Sharifa astui metrosta ulos tuntui kuin ei olisi ollut päivääkään viime tapaamisestamme. Toki molemmat ovat muuttuneet ja kasvaneet mutta samanlainen yhteys löytyi edelleen, Lähdimme kohti vietnamilaista barbecue -paikkaa ja vaihdoimme kuulumisia samalla. Tätä hetkeä olin odottanut siitä asti kun tiesin Balille lähteväni. Vietnamilainen ravintola oli todella kiva, kassalla maksettiin buffasumma ja ruokaa sai syödä niin paljon kuin jaksoi. Jokaisessa pöydässä oli oma "grilli" jossa ruokaa itse valmistettiin. Syömisen jälkeen treffattiin muut ja käytiin heidän kanssaan juomassa smoothiet. Muut lähtivät illalla Night Safarille, mutta itse jätin väliin sillä olen siellä jo käynyt aikaisemmin. Menin siksi aikaa Sharifan kotiin ja näin hänen vanhempansakin pitkästä aikaa. Heidän kotinsakin toi paljon muistoja ja oli edelleen melko samanlainen.

Lauantaina Philip lähtikin jo kohti Balia ja me lähdimme shoppailemaan. Kaikkea kivaa löytyikin kaupoista mukaan. Shoppailun jälkeen suuntasimme kohti Singapore Flyeria. En ole aikaisemmin ollut isossa maailmanpyörässä, joten oli kyllä kiva kokemus. Flyerista näki koko kaupungin yli ja maisemat olivat todella hienot. Illalla olisi ollut myös hienoa käydä siellä, sillä olisi nähnyt kaikki kaupungin valot. Illalla suuntasimme uudestaan Chinatowniin ja söimme siellä illallista. Kävimme myös syömässä jälkkäriksi frozen yoghurtit. Oli kyllä hyvää! Sunnuntaina muut suuntasivat katsomaan jotain hotellia, mutta itse näin vielä muutaman paikallisen kaverin. Jasmine ja Farah olivat Suomessa neljä vuotta sitten ja Jasmineen sain tutustua jo Singaporessa itse ollessani. Näin myös meillä asustaneen tytön pikaisesti, mutta hänellä oli niin kiire ettei hän ehtinyt jäämään seuraamme. Kävimme syömässä ja vaihdoimme kaikki kuulumiset. Ihanaa nähdä, mutta haikeaa kun tietää ettei tule näkemään pitkään aikaan. Jasmine lähti kanssani kohti lentokenttää, jonne myös Sharifah tuli hyvästelemään. Bittersweet moment.

Kokonaisuudessaan reissu oli todella onnistunut, parasta kaikesta oli nähdä vanhoja tuttuja!