2016-10-03

Vieraita Thaimaasta

Sain koulukaveriltani Mikolta viestiä että heitä olisi tulossa kolmen henkilön porukka Balille eikä heillä ole mitään suunniteltuna. Saatiinkin toimia Yasminin kanssa matkaoppaina ja järjestettiin kaikenlaista menoa Mikolle ja tytöille.

Kävin koko poppoon kanssa kiertämässä etelän rantoja. Oli kiva näyttää vähän kauniimpia rantoja kuin meidän lähellä olevat "kotirannat". Mikko ja Chei vuokrasivat skootterin ja minä otin Emmin kyytiin. Kerrankin ajoin erittäin rauhallisesti kun piti pitää muut turvallisesti mukana matkassa ja ensikertaa Balin liikenteessä ajaminen ei välttämättä ole helppo homma.

Itsellekkin yksi uusi ranta tuli käytyä läpi.

Viime vuonna tehtiin itse päiväreissu taksilla ympäri Balia ja tykättiin siitä kovasti. Suunniteltiinkin nyt reissu jolla käytiin riisiviljelmillä Ubudissa, yhdessä temppelissä, sekä kahdella vesiputouksella. Oltiin Yasminin kanssa itseasiassa käyty jo näissä kaikissa (paitsi minä en temppelissä), mutta ängettiin silti reissulle mukaan. Palkattiin tuttumme Adhie kuskiksi, sillä hn on juuri aloittanut touring-bisneksen balilla ja haluttiin hntä työllistää.

Lähdettiin aamulla kahdeksan aikaan, ensimmäisenä kohteenamme Ubudin Tegalalang riisiviljelmät. Siellä kavuttiin ylös ja alas portaita ja polkuja. Itsekkin selvisin, vaikka välillä lonkka ja jalka huusi hallelujaa sillä ne eivät olleet vielä täysin parantuneet tapaturmastani. Maisemat olivat kyllä taas jälleen kerran U-P-E-A-T.

Riisiviljelmiltä lähdettiin kohti Pura Tirta Empulia, eli temppeliä. Matkalla käytiin kuitenkin maistelemassa paikallista teevlikoimaa ja Kopi Luwak kahvia joka tehdään sivettikissan ulostamista kahvipavuista. Temppelille päästyä heitettiin sarungit päälle ja lähdettiin tutkimaan mitä sieltä löytyy. Huomattiinkin pian, että siellä oli ollut suuri seremonia aikaisemmin, sillä pyhä lähde oli täynnä paikallisia. Temppeli oli hieno, ja olisin itsekkin halunnut mennä pyhään veteen mutta jonottaminen olisi kestänyt vähintään tunnin niin jätin sen tällä kertaa väliin.

Temppelikierroksen jälkeen käytiin syömässä nasi gorengit ravintolassa jonka näköalassa ei ainakaan ollut valittamista sillä se sijaitsi mäen päällä josta näkyi suoraan "viidakkoon"

Siitä kohti ensimmäistä vesiputousta, Kanto Lampoa jossa oltiin juuri edeltävällä viikolla käyty. Yasminin kanssa ei jaksettu veteen vaivautua mutta Mikko ja Emmi menivät ottamaan kuvia putoukselle.

Seuraava kohde olikin Tegenungan vesiputous johon sai taas kiivetä ensin alaspäin 10000 rappusta ja ne takaisin ylös. Menin Emmin seuraksi alas katsomaan putousta ja saatiinkin ihan kivoja kuvia otettua. Kesken kaiken alkoi kuitenkin sataa kaatamalla ja odoteltiin katoksen alla hetki sateen laantumista.

Vietiin Mikko ja tytöt myös muutamaan lempiravintolaamme, Taco Casaan ja Nalu Bowlsiin, mitkä osoittautuivat hyviksi valinnoiksi.